Emoties & yoga

Tijdens de yoga-opleiding heb ik een scriptie geschreven over het effect van yoga op onverwerkte emoties. Dit heb ik gedaan omdat ik het fascinerend vind wat yoga met je kan doen en dat het zo belangrijk is dat je je emoties niet wegstopt, maar dat je juist veel kunt leren van die emoties. Ze zijn een onderdeel van het leven en dus van jou!

Emoties vormen de kern van onze beleving, bepalen mede onze concentratie, beïnvloeden onze belangstelling en geven betekenis aan de wereld om ons heen. Ze helpen ons om de gebeurtenissen, relaties en ervaringen met elkaar in verband te brengen en bepalen hoe je handelt. 

Onverwerkte emoties sla je op in je lichaam, dit kan tot verschillende lichamelijke klachten leiden. Daarom is het belangrijk om zowel op mentaal als op fysiek vlak daaraan te werken. Op welke plek in je lichaam je de spanning of emotionele blokkades vasthoudt, is per persoon verschillend. Veel voorkomende plekken zijn: nek, schouders, kaak, buik, onderrug en het heupgebied.

Door yoga-beoefening kun je dichterbij je gevoel komen, dit kan je helpen om je emoties beter te begrijpen. Je leert dat je niet in emoties hoeft te blijven hangen, maar dat je er iets aan kunt veranderen als je je daarvoor openstelt.

Door naar buiten te laten komen wat er in je leeft, kun je bevrijding, inspiratie en vreugde voelen. Je kunt yoga gebruiken om nieuwe energie door je heen te laten stromen en je geest helder te maken. Door yoga kun je de aandacht weer bewust richten op het voelen van je lichaam, waardoor je kunt ontdekken waar de spanning zit. Het loslaten van die spanning geeft energie aan lichaam en geest. 

Accepteer wat er is i.p.v. dingen te willen beheersen of vermijden. Als je aandacht geeft aan je gevoelens, aan je lichaam en aan je ademhaling, zal iets in jezelf je gaan vertellen wat je echt nodig hebt.